Suplement diety – środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny. Suplementy diety jako środki spożywcze muszą mieć cechy i spełniać kryteria, za pomocą których charakteryzuje się żywność pod względem jakości sensorycznej, wartości odżywczej i bezpieczeństwa dla zdrowia konsumenta.

Suplementy diety – prawo

Suplementy zazwyczaj są produkowane i wprowadzane do obrotu w formie umożliwiającej ich precyzyjne i łatwe dawkowanie, co w połączeniu z często spotykaną sprzedażą w aptekach może sugerować ich związek z lekami. Jednak w Unii Europejskiej suplementy diety nie były i nie są traktowane jak leki.
Istnieje bliski związek pomiędzy zdrowiem człowieka, długością i jakością jego życia, a charakterystyką jego odżywiania się. Do normalnego funkcjonowania komórek organizmu niezbędnych jest wiele mikroskładników, których część może być dostarczana w postaci suplementów diety. Jednakże badania naukowe wskazały, że suplementacja diety nie zapobiega rozmaitym chorobom, ani nie przynosi jakiekolwiek innych korzyści większości ludziom.

suplementy diety prawo
suplementy diety prawo

Mimo iż suplementy sprzedawane są w aptekach, nie mają one nic wspólnego z przepisami dotyczącymi leków na receptę. W polskim porządku prawnym suplementy diety produkowane są jak zwykła żywność. Nikt od producentów nie wymaga ani badań ani żadnych potwierdzeń, że dany preparat posiada jakąkolwiek realną aktywność prozdrowotną. Polskie prawo nie wymaga od producentów suplementów niczego, co mogłoby zagwarantować polskim pacjentom że produkty, które nabędą w aptece, będą warte swej ceny.

Bezpieczeństwo stosowania suplementów diety

Pomimo iż suplementy mogą być skutecznym uzupełnieniem składników w diecie, pamiętajmy o możliwości wystąpienia pewnych zagrożeń przy niewłaściwym ich stosowaniu.
Ponieważ traktowane są jako produkty prozdrowotne, popularne są wśród dbających o odżywianie osób, które włączają je do diety, stosując jednocześnie produkty wzbogacane. Z drugiej strony suplementacja często nie jest stosowana przez osoby, które najbardziej tego potrzebują. Należy pamiętać o ryzyku spożycia nadmiernych ilości witamin i składników mineralnych, co może wywołać skutki uboczne. Istnieją doniesienia, iż stosowanie dużych dawek niektórych witamin, przekraczających górne bezpieczne poziomy, nie przynosi korzyści, a może być nawet szkodliwe dla zdrowia.

Kiedy nie należy stosować suplementów diety?

Po 65. roku życia z powodu bólów stawów cierpi co najmniej połowa populacji. Osoby odczuwające dolegliwości, nie chcąc nadużywać leków przeciwzapalnych, które mogą wywołać krwawienia z przewodu pokarmowego, sięgają po suplementy mające złagodzić ból i usprawnić stawy. Najczęściej są to preparaty zawierające glukozaminę lub imbir. Glukozamina, na co są dowody naukowe, hamuje zmiany zwyrodnieniowe, ale nie regeneruje chrząstki stawowej. Jeśli zaś chodzi o imbir, zwłaszcza gdy jest przyjmowany długo i w zwiększonych dawkach, może zmniejszać krzepliwość krwi. Jeżeli zatem bierzemy leki przeciwkrzepliwe i chcemy stosować preparaty zawierające imbir, należy skonsultować się z lekarzem. W przypadku dolegliwości stawowych o wiele skuteczniejsze niż przyjmowanie suplementów jest zrzucenie nadwagi. Jeżeli schudniesz tylko 1 kg, to obciążenie stawów zmniejszy się tak, jakbyś straciła 2 kg.

Ważne!

Jeżeli cierpisz na choroby przewlekłe, zanim kupisz suplement diety:

  • Zapytaj swojego lekarza, farmaceutę lub dietetyka, czy nie będzie on kolidował z już przyjmowanymi lekami.
  • Dowiedz się, czy na pewno ci pomoże, czy jest ryzyko, że może zaszkodzić.
  • Czytaj ulotki, by nie przekroczyć dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze.
  • Jeśli to możliwe, źródła witamin, minerałów i korzystnych kwasów tłuszczowych szukaj raczej w modyfikacji diety.

Apteczne witaminy do kosza?

Nie, ale podstawą naszej diety powinny być zdrowe produkty ze sklepu spożywczego a nie garść pigułek. W wyjątkowych sytuacjach warto sięgnąć po suplementy, ale tylko po skonsultowaniu się z lekarzem, na przykład w czasie choroby, wyczerpania czy przy kłopotach z apetytem.

Gdy czujemy spadek energii, mamy problemy ze skórą, włosami czy paznokciami, jest to sygnał od naszego organizmu, że za mało w nim witamin i minerałów. Warto wtedy zacząć od zmiany diety, a nie od wizyty w aptece. Podobnie rzecz ma się z dolegliwościami pokarmowymi, jak ból czy zaparcia. Zamiast biec do apteki, włączmy do swojej diety więcej warzyw i owoców. Dobrym sposobem na walkę z zaparciami jest także codzienny ruch!

Kiedy coś się dzieje warto zacząć od wykonania badań i konsultacji z lekarzem. Wizyta w warzywniaku będzie dla nas o wiele zdrowsza, a co najważniejsze – pewniejsza, niż wizyta w aptece po nieznany nam specyfik, który nazywany jest jakiegoś rodzaju ‚witaminą’. Zdrowy styl życia, to najlepsza recepta na dobre samopoczucie.

Zobacz także

Bostonka – pierwsze objawy, u dzieci, leczenie

Jesień to okres, w którym nietrudno o złapanie infekcji wirusowej. Na działanie drobnoustr…